شهروز حبیبی: سلیم مؤذنزاده در تاریخ تکرار نمیشود/ ماجرای دانشجوی وهابی که با نماهنگ حضرت علی اصغر شیعه شد+ فیلم
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۹۴۲۸۵
جایگاه مداحی تأثیرگذار است و همه این را میدانند، مداح باید در رفتار و گفتارش، رضایت خداوند و امام حسین(ع) را در نظر بگیرد. بزرگی میگفت :"ما باید خودمان را خرج امام حسین(ع) کنیم نه امام حسین(ع) را خرج خودمان"، و این خیلی مهم است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ایام سوگواری امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان از راه رسیده است؛ فرصتی که دلهای عاشق را هوایی میکند و عاشقان با یکرنگی و بدون ادعا تلاش میکنند در این ایام توشهای برای آخرت خود بردارند؛ بر همین اساس خیلیها با حضور در مراسم عزاداری این امام بزرگوار مسیر زندگیشان تغییر میکند و با توسل به اهلبیت(ع) راهی نو برای زندگی بهتر پیدا میکنند؛ اینگونه است که در روایات و سیره حضرات معصومین(ع) نیز تأکید فراوانی بر عزاداری شده است چراکه این مراسم را رمز بقای تشیع و یکی از جلوههای روشن محبت و پیوند مردم با اهلبیت پیامبر اسلام(ص) میدانند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این میان مداحی یک هنر مذهبی است که در فرهنگ شیعه جایگاهی والا و مخاطبانی فراوان دارد و شعرهای مداحی اگر از محتوای عالی و شیوایی ادبی برخوردار باشد میتواند بسیار تأثیرگذار و فرهنگساز باشد؛ چرا که بهواسطه مداحی دلها متوجه اهلبیت(ع) میشود و عشقها و احساسها برانگیخته میشود؛ از این رهگذر پایههای اعتقادات دینی و باورهای مردم نیز استحکام پیدا میکند و پیوند معنوی و عاطفی شیعیان با خاندان عصمت و طهارت قویتر و عمیقترمیشود.
در ادامه گفتوگوی تسنیم با "شهروز حبیبی اردبیلی"، مداح سرشناس اهلبیت(ع) را مشاهده میکنید.
مؤلفههای مداحی آذری/ توجه به مسائل روز در اشعار ترکی
*بهعنوان سؤال اول بفرمایید؛ اصولاً مداحی آذری چه تفاوتی با مداحی فارسی دارد؟
هر دو سبک، حول محور محبت اهلبیت(ع) شکل گرفتهاند. زبان و گویش در کل اقوامِ ایران، شیرینی و نمکی دارد که اگر بخواهیم راحتتر آن را تحلیل کنیم، هر کدام سختیهای خودش را هم دارد اما به هر حال عزاداری ترکی از چند فاکتور اساسی برخوردار است؛ اولین آن، اخلاص است که مداح باید در همه امور رعایت کند و دومین مؤلفه، داشتن صدای خوب است. یک خاطره در این باره تعریف میکنم که به این سؤال شما مربوط است. یکی از آقایان فارسیزبان را برای اجرای مراسمی به اردبیل دعوت کردم، گفت: "آیا اجرایم مورد قبول مستمع آذریزبان خواهد بود؟"، گفتم: "این چه حرفی است که میزنید؛ شما آنجا طرفدار زیاد دارید". گفت: "مسأله این است که مداح فارسیزبان اگر به بالاترین حجم صدایش برسد، گویا تازه به پایینترین حجم صدای یک مداح آذری رسیده است و همین موضوع، انتظارات مستمع آذری را بالا برده است که هرکسی نمیتواند مقابل این مستمع بخواند."
مداح ترکی ــ آذری باید این پتانسیل را در حنجرهاش داشته باشد و همچنین از لحاظ شعر هم سلیقههای مداحی ترکی مورد توجه است، برخی از آقایان، شعر را همانند یک خبر میخوانند؛ مثلاً استاد مؤذنزاده وقتی اشعار را بهصورت خبر میخواند، انگار شما پای یک فیلم سینمایی و یا یک سریال نشستهاید، در مداحی فارسی من این را ندیدم. مداحان فارسیزبان اغلب روضه و سبک خاصی میخوانند و تمام میشود اما در مداحی ترکی ــ آذری اینگونه نیست؛ شما بهخصوص در مراسمات مهمی همچون طشتگذاری باید اشعار ناب و ویژهای بخوانید تا بتوانید از مستمع، اشک بگیرید.
در مراسم سیاهپوشان فارسزبانها مدام دیدهام که از اشعار تکراری استفاده میکنند اما در مجلس آذریها، مداح موظّف است که یک شعر جدید بخواند، شعری که پیام داشته باشد و به مسائل روز هم بپردازد مثلاً زمانی که داعش در سوریه، جنایت میکرد، مداحان آذری در ابتدای اشعارشان به این مسأله میپرداختند و بهشکل نامحسوس که تبحّر شاعر است ماجرا را به ماجرای کربلا پیوند میدادند؛ مثلاً در ماجرای شهادت سردار سلیمانی از مظلومیت و رشادت سردار شروع میکردند و به سردار کربلا حضرت اباالفضل العباس(ع) میرساندند.
*پس بهنظر شما، مستمع و مخاطبان آذریزبان نسبت به مخاطبان فارسیزبان، شعرشناسترند؟
بله؛ به این شکل تربیت شدهاند. فوندانسیون اصلی مداحی، شعر است. شما باید مداحیات سه ویژگی اصلی داشته باشد؛ در وهله اول باید پیام روز داشته باشد، دوم اینکه پیام روز را برساند و سوم اینکه با اقتدار و هیجانی بخواند و اجرایش قوی باشد که مخاطب هم از شعر و هنر مداح لذت ببرد. استاد مؤذنزاده مصداق بارز همه آنها بود.
مؤذنزاده در تاریخ تکرار نمیشود
* حرف از استاد مؤذنزاده بهمیان آمد، شما سالیانِ سال، محضر ایشان شاگردی کردهاید و از نزدیک از خصوصیات فخرالذاکرین مرحوم مؤذنزاده آشنا بودید، کمی از ویژگیهای رفتاری و فنی ایشان برایمان بگویید.
من بارها این را عرض کردهام که استاد مؤذنزاده یک مکتب است؛ واقعاً جای تأسف دارد که به ابعاد مختلف شخصیتی و فنی مرحوم استاد مؤذنزاده پرداخته نمیشود. چندین سال است که در مناسبتهای خاص و بهصورت گذرا بهسراغ مرحوم مؤذنزاده میروند. بهنظرم مرحوم مؤذنزاده این ویژگی و پتانسیل را دارد که برنامهای برای شخصیت ایشان تولید شود و کارشناسان درباره ایشان تحلیل کنند. نسل جدید باید استاد مؤذنزاده را بشناسد.
استاد مؤذنزاده یک ساعت و نیم برنامه اجرا میکرد، بدون اینکه تُن صدایش بالا و پایین شود و ذرهای فالش بخواند. ادای کلام و تلفیقهای بهجا و تلفیق شعر و موسیقی از ویژگیهای مرحوم مؤذنزاده است، واقعاً به رویکرد رسانهها نسبت به معرفی مفاخر دینی انتقاد دارم. من بعضی اوقات میبینم هزینههایی میکنند مثل برگزاری "جشنواره آش" که از بیتالمال برای برگزاری آن هزینه میشود اما برای معرفی مفاخر دینی و مذهبی هیچ اقبالی نمیشود، آقای مؤذنزاده در تاریخ تکرار نمیشود، تجربه نشان میدهد این شخصیتها یک بار به دنیا میآیند.
*از چهسالی با مرحوم مؤذنزاده آشنا شدید؟
مرحوم پدرم از ذاکران امام حسین(ع) بودند، از همان زمان، صوت و فیلمهای مرحوم استاد را برایم تهیه میکردند. جایگاه مرحوم استاد در خانهمان ویژه بود. از همان دوران به صدای ایشان علاقهمند شدم. شاید شش ــ هفت ساله بودم که کارهایشان را میخواندم و آرزو داشتم ایشان را ببینم. موقعی که سال 1371 به تهران آمدیم بهتدریج با استاد ارتباط گرفتم و به جلساتش رفتم و تا سال 1375 که به اردبیل بازگشتیم، ارتباط بیشتر شد و طوری بود که هر روز به زیارت ایشان میرفتم، بسیار حرفهای از تصانیف مختلف در سبکهایش استفاده میکرد. من خاطرهای را برای شما تعریف میکنم. شعر مشهور استاد مؤذنزاده "زینب، زینب" را که همه شنیدهاند، من به آقای رضا رویگری گفتم که "میدانید این اثر ماندگار برگرفته از "ایران، ایران" شما است"؛ ایشان تعجب کرده بود که چه با ظرافت این سبک را ساخته است که نمیتوان بهراحتی تشخیص داد.
استاد مؤذنزاده همواره شاگردان و اطرافیان را توصیه به اخلاص و نماز و بهویژه نماز اول وقت میکرد، دائماً توصیه میکرد که "مداحی مستحب است، شما باید مراقب نماز اول وقتتان باشید."، در ماجرای مداحی نیز تأکید داشت که مداح باید ردیفهای آوازی را بداند. قطعاً ایشان میتوانند یک شخصیت مثالزدنی در جهان اسلام و عالم تشیع باشند.
دموکراسی دینی در ایران اسلامی حکمفرماست
* بهنظر شما هیئتهای مذهبی چه فارسیزبان و چه آذریزبان در این روزگار با چه آسیبهایی دست و پنجه نرم میکنند؟
یک سری اتاق فکرهایی وجود دارد که علیه اسلام کار میکنند؛ طبیعتاً هیئتها و تشکیلات مذهبی، جریانسازند. انقلاب اسلامی نیز ریشهاش در جریان امام حسین(ع) است و امام راحل(ره) هم که فرمود "این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است"، طبیعتاً دشمن یک سال برنامهریزی میکند تا این جریان را تضعیف کند. شما ببینید که در بحث عراق و ایران چقدر تفرقه انداختهاند تا این دو ملت شیعه را به جان یکدیگر بیندازند، اما بساطِ اربعین نقشه آنها را نقش بر آب کرده و محبت امام حسین(ع) دل این دو ملت و همه ملل اسلامی را با یکدیگر پیوند زده است. دشمن راه به جایی نخواهد برد و هرچقدر هم مخالفت کند، نمیتواند این جریان را خاموش کند. بحث اصلی ما اتفاقاً سمتوسوی دشمن نیست بلکه کمکاری خودمان است، کارهایی که منِ مداح انجام میدهم، ضربهاش خیلی بیشتر از اتاق فکری است که دشمن ایجاد کرده است. باید خیلی مواظب باشیم، در بیانمان خیلی نکتهسنج باشیم و موشکافانه و با ظرافت به مسائل بپردازیم.
در مواجهه با مسائل مختلف اگر از فرمایشات رهبری پیروی کنیم به سعادت خواهیم رسید، وگرنه فلان کانال ماهوارهای بهظاهر شیعه چیزهایی پخش میکند که فردا جریان داعش از دل آن بیرون میآید. اختلافاتی که میان اهلسنت و شیعیان گاهی زده میشود، ریشه در همین تفکراتی دارد که دشمن هدایتگرش است. ما در کشورمان، دموکراسی دینی را بنا نهادهایم. اهلسنت در ایران اسلامی برای خودشان ، اذان اختصاصی دارند و مناسک دینی خود را اجرا میکنند. همه این اتفاقات در گروی دموکراسی دینی رقم میخورد.
*بهنظر شما مداحان تا کجا میتوانند به مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی و غیره ورود کنند و حدود و ثغورشان نسبت به مسائل مختلف چقدر است؟
جایگاه مداحی تأثیرگذار است و همه این را میدانند، مداح باید در رفتار و گفتارش، رضایت خداوند و امام حسین(ع) را در نظر بگیرد، بزرگی میگفت؛ "ما باید خودمان را خرج امام حسین(ع) کنیم نه امام حسین(ع) را خرج خودمان"، و این خیلی مهم است.
*امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، رویکرد هیئتهای مذهبی کمی متفاوت شده است و نوع ورودشان به ماجرای عزاداری محرم تغییر خواهد کرد، بهنظر شما، وظیفه هیئتیها و مداحان در مواجهه با این ویروس و اهتمام به شیوهنامههای قانونی ستاد ملی کرونا چیست؟
هیئتیها همواره در جریان مواسات و همدلی پیشقدم بودهاند اما امسال اتفاقی که رقم خورده این است که زحمات آنها نمایانگر شده است. در جریان عزاداری محرم نیز قطعاً باید مطابق با قانون جلو برویم و قانون هرچه تصمیم گرفت ما نیز پیروی کنیم. اگر قرار باشد مراسم عزاداری با حفظ پروتکلها برگزار شود که حرفی نیست اما اگر چنانچه محدودیتهایی بهوجود آمد، کمترین کار این است که همه شهر را سیاهپوش کنیم چراکه بالآخره این پیام باید به گوش همگان برسد. محرم فقط هم بحث عزاداری نیست؛ ما پیام مکتب سیدالشهدا را به گوش عالمیان خواهیم رساند، کنار آن، کمک به مستمندان و طبقات محروم جامعه باید در محرم به اوج خود برسد.
ماجرای دانشجوی وهابی که با نماهنگ حضرت علی اصغر(ع) شیعه شد
*شما سفرهای تبلیغی زیادی به کشورهای خارجی داشتهاید، کمی از خاطرات این سفرها برایمان بگویید.
سفرهای زیادی به کشورهای اروپایی داشتهام که تمام آنها بهبرکت امام حسین(ع) رقم خورده است. تقریباً 10 سال پیش بود که نماهنگی مربوط به حضرت علی اصغر(ع) منتشر شد و سیدی آن را برای شیعیان آلمان فرستادم. بازخورد خیلی زیادی میان شیعیان بهویژه شیعیان اروپایی داشت. حدود پنجاه میلیون نفر از این نماهنگ بازدید کردند، چند کلیپ از آن ساخته شد. آن موقع فضای رسانهای و امکانات تصویری به این شکل امروز نبود. این اثر برکاتی داشت از جمله اینکه یک دانشجوی وهابی بهواسطه این نماهنگ، شیعه شد. این دانشجو بهواسطه یکی از دوستان همکلاسیاش، این نماهنگ را مشاهده میکند و مجذوب آهنگ و ملودیاش میشود. از دوست خود درباره شخصیت حضرت علی اصغر(ع) سؤال میکند و او درباره مظلومیت ایشان توضیح میدهد. دانشجوی وهابی میگوید که "یک انسان چطور میتواند به حدی از قساوت برسد که به طفل 6ماهه هم رحم نکند؟!"، همین مسئله حالش را دگرگون میکند و مکتب شیعه را برای همیشه انتخاب میکند.
*بین چهرههای کربلا به کدامیک از شخصیتها علاقه و ارادت بیشتری دارید و با کدامیک ارتباط بیشتری برقرار میکنید؟
قطعاً ما ترکها و بهویژه اردبیلیها به حضرت اباالفضل(ع) ارادت ویژه داریم و شجاعت و قهرمانی حضرت اباالفضل(ع) برای ما از جایگاه ویژهای برخوردار است. دشت کربلا، یک گلستان است؛ آدم به هر طرف که نگاه میکند واقعاً شخصیتهای ویژهای مشاهده میکند که هر کدامشان اقیانوسی از معرفت و مقاماند. چند شخصیت در کربلا وجود دارند که واقعاً مصائبشان دردناک است. روضه طفلان مسلم برای من دردناک است و حضرت رقیه(س) و راه شام نیز مصائب دردناکی دارند.
* گمان شما بر این است که یک مداح الزاماً باید ردیفهای آوازی را بداند و بر اساس آن به اجرای نوحه بپردازد، شما در حوزه موسیقی و آواز هم از امتیازاتی برخوردار بودهاید و تسلط کافی نسبت به دستگاها و ردیفهای موسیقی دارید، آیا تا به حال به شما پیشنهاد ندادهاند در مسیر خوانندگی هم فعالیت کنید؟
من دهه هفتاد کلاس آواز میرفتم، خیلی تلاش کردند من را به مسیر خوانندگی بیاورند. خوانندگی هم جایگاه خودش را دارد و خیلی قابل احترام است اما بالآخره پوست و گوشتم با تشکیلات سیدالشهدا(ع) عجین شده است و اگر خدا بخواهد تا پایان عمرم هم در این مسیر خواهم ماند.
انتهای پیام/+
گفت و گو با شهروز حبیبی اردبیلیگفت و گو با شهروز حبیبی اردبیلیگفت و گو با شهروز حبیبی اردبیلیگفت و گو با شهروز حبیبی اردبیلیگفت و گو با شهروز حبیبی اردبیلیگفت و گو با شهروز حبیبی اردبیلیگفت و گو با شهروز حبیبی اردبیلیگفت و گو با شهروز حبیبی اردبیلی R1444/P/S4,37/CT2 واژه های کاربردی مرتبط هیئت امام حسین (ع) ماه محرم موکب تسنیم عزاداری مداحان اهل بیت بیشتر بخوانید... مرتضی طاهری: اعتقاد دینی در جلسات حسینی شکل میگیرد/ روضههای خانگی برکات بیحدی دارد قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... مرتضی طاهری: اعتقاد دینی در جلسات حسینی شکل میگیرد/ روضههای خانگی برکات بیحدی دارد واژه های کاربردی مرتبط هیئت امام حسین (ع) ماه محرم موکب تسنیم عزاداری مداحان اهل بیت پربینندهترین اخبار فرهنگی ۱ خاطره شنیدهنشدۀ حجتالاسلام انصاریان از "شهید سلیمانی" ۲ اختصاصی تسنیم|چهارپایهخوانی محمود کریمی در پنجمین شب محرم/ نسیم به پرچم میخوره+فیلم ۳ حجتالاسلام روحالله حسینیان درگذشت ۴ مداحی بنیفاطمه در شب چهارم محرم ۹۹ ۵ شناسایی طول روز و تطبیق تاریخی قیام عاشورا/ محرم سال ۶۱ هجری برابر با مهرماه شمسی بود ۶ برگزاری روضه محرم در بیان آیتالله بهجت/ فقط خدا میداند بهیاد امام حسین(ع) بودن، چقدر اجر دارد ۷ تشکر رهبر انقلاب از رعایت اصول بهداشتی در عزاداریها ۸ منوچهر طیاب درگذشت مهمترین اخبار فرهنگی سینمای دینی| قدرت ژانر اکشن برای تبلیغ محتوای دینی کمتر از اجتماعی نیست/ مدیران فرهنگی اولین سد راه ساخت فیلم دینی احتکار کاغذ و مقوا با قراردادهای جعلی/ شترمرغدزدها آزادانه میگردند اختصاصی تسنیم|چهارپایهخوانی محمود کریمی در پنجمین شب محرم/ نسیم به پرچم میخوره+فیلم تشکر رهبر انقلاب از رعایت اصول بهداشتی در عزاداریها مهمترین اخبار تسنیم جزئیات ۳ مصوبه مهم شورای پول و اعتبار/ همتی: عرضه ارز در نیما زیاد شد وقوع حادثه امنیتی در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی؛ شلیک ۳۰ منور از ترس حملات حزب الله اعلام حالت فوق العاده در ایالت ویسکانسین آمریکا روحانی: غیرممکن است پای میز مذاکره با آمریکا برویم/ در استفاده از ارز ۴۲۰۰ تقلب صورت گرفت ظریف: زورگویی و قانونشکنی پامپئو بار دیگر آمریکا را منزوی کرد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربینندهترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک آپارات بیسفون سروش ویسپی آیگپAll Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
منبع: تسنیم
کلیدواژه: هیئت امام حسین ع ماه محرم موکب تسنیم عزاداری مداحان اهل بیت هیئت امام حسین ع ماه محرم موکب تسنیم عزاداری مداحان اهل بیت مرحوم مؤذن زاده استاد مؤذن زاده حضرت علی اصغر امام حسین ع فارسی زبان نظر شما اهل بیت ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۴۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای نفوذ سرویسهای جاسوسی به هیئتها و ترور حاج صادق آهنگران از زبان خودش + فیلم
صادق آهنگران، مداح پیشکسوت کشور در برنامه «برمودا» شبکه نسیم در پاسخ به سوال کامران نجفزاده که شما در جایی گفته بودید که احتمال نفوذ سرویسهای جاسوسی غرب در بین مداحان و هیئتها هست، تصریح کرد: ما عملاً میدیدیم محتوای شعرها در برخی هیئتها بخصوص در جوانان سخیف است. هرچه هم تذکر میدادیم، گوش نمیکردند. وقتی مداحی جوان باشد، سواد آنچنانی هم نداشته باشد و صدای خوب داشته باشد، وقتی در هیئتی بخواند و نیاز به خوراک داشته باشد، شاهد چنین نفوذی هستیم.
آهنگران ادامه داد: وقتی دشمنان دیدند که جوانان با مداحی و اشعار حماسی راهی جنگ هشت ساله دفاع مقدس میشوند و فهمیدند امثال شهید حججیها و مدافعان حرم بچه هیئتی هستند، برنامهریزیها برای نفوذ شروع شد. بلافاصله انحرافات در هیئتها شروع شد و محتوای شعرها ضعیف شد. از بعضی بیانات ناپخته مداحان معلوم بود که آن جمله جمله سنگین و وزین نیست و گاهی برای جوانان محرک است. ما در هیئت رزمندگان روی محتوای اشعار مداحیها کار کردیم، تا اینکه آیتالله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران گفت که سرویسهای جاسوسی در حال نفود به هیئتها هستند. آنجا بود که مطمئن شدیم حدسمان درست است.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلیمداح پیشکسوت کشور در پاسخ به این سوال که آیا این گفته به سند نیاز ندارد؟ گفت: نیروهای اطلاعاتی باید بگویند چه کسانی را گرفتند و چه کسانی نفوذی بودند. آدم نفوذی با یک واسطه نمیآید.
وی در پاسخ به این سوال که قرار بود شما را ترور کنند؟ توضیح داد: دو سه مورد بود. یکبار اطلاعات سپاه مرا خواست و گفت فردی را گرفتیم که اسم شما جزو لیستی بوده، که میخواسته شما را ترور کند. یکبار دیگر هم خانمی در منزلمان را زد و گفت که دیگر آقای آهنگران مداحی نکند. برادرم جزو منافقین است و قصد ترور شما را دارد، ولی من با او موافق نیستم. مادرم هم بلافاصله گفت که اگر خدا بخواهد، پسرم را ترور میکنند. مادرم دم در میرود، تا با آن خانم صحبت کند. بعد پدرم متوجه حضور آن خانم میشود و به دم در میرود. وقتی هم که آن خانم رفت، پدرم متوجه حضور دو پسر شد، که با آن خانم رفتند. احتمال دادیم که آن خانم میخواست مرا بیرون بکشد، تا دست به ترور بزنند. از آن زمان در لیست حفاظتیها قرار گرفتم. البته الان محافظ ندارم.
آهنگران در پاسخ به سوال نجفزاده که از بین مداحان جدید کار کدوم را میپسندید؟ گفت: مهدی رسولی. من مهدی را خیلی دوست دارم؛ چون هم پسر شهید است، هم در وادی مهدی باکری و شهداست. او روی برنامههایش خیلی کار میکند. یکبار کنارم نشست و برنامههایش را برایم توضیح داد، که هنگام مداحی چه چیزهایی را یادداشت میکند و چه محتواهایی در اشعارش هست.
این مداح درباره تاسیس دانشکده مداحی که مدتی به دنبال تاسیسش بود، گفت: دکتر سنگری پیشنهاد تاسیس دانشکده مداحی را داد. اختلافنظرها بابت تاسیس دانشکده زیاد بود. عدهای میگفتند دانشکده باید زیر نظر حوزه علمیه برود، ولی بعضیها میگفتند باید جدا از حوزه علمیه باشد. کار به جایی رسید تا شخص ذینفوذی مانع تاسیس آن شد. وقتی یک مداح پشت میکروفن قرار میگیرد، باید به عربی، تاریخ و احادیث مسلط باشد. مداحان قدیم اینگونه بودند.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون