آنچه در روز ششم ماه محرم بر کاروان «امام حسین (ع)» گذشت/روزى به نام حضرت «قاسم بن حسن(ع)»
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۹۴۲۰۹
خبرگزاری میزان- یک کارشناس علوم قرآنی گفت: افرادی همانند «حضرت قاسم (ع)» بودند که تاریخ را ساختند، لذا باید توجه ویژهای در تربیت نوجوانان داشته باشیم و آنان را با سبک زندگی بزرگانی همچون «قاسم بن حسن (ع)» آشنا کنیم. تاریخ انتشار: 08:13 - 05 شهريور 1399 - کد خبر: ۶۴۹۹۱۳
محمد علیپور در گفتوگو با خبرگزاری میزان پیرامون وقایع كاروان كربلا در روز ششم ماه محرم گفت: روز ششم محرم محاصره کاروان كربلا لحظه به لحظه تنگتر میشود، عمر بن سعد نامهای از عبیدالله بن زیاد دریافت کرد که در آن نامه بیان شده بود با سپاهیان خود، بین «امام حسین (ع)» و يارانش با آب فرات فاصله بینداز، تا بدین ترتیب قطرهای آب به آنان نرسد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در همین راستا ادامه داد: عمربن سعد نیز با بخشی از لشکر خود به کنار رود فرات رفت و کمک لشکر «امام حسین (ع)» را از رود فرات دور کرد، این نخستین حرکت نا جوانمردانه برای تشنه گذاشتن کاروان کربلا بود، در این میان برخی از افراد نیز بر كاروان امام سوم شيعيان فریاد میزدند که آب را بر شما خواهیم بست و قطرهای از آن را به شما نخواهیم داد، «امام حسین (ع)» نیز در پاسخ فرمودند: «خدایا او را از تشنگی هلاک کن و هرگز او را مشمول رحمتت قرار نده».
بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفتوگوهای مذهبی اینجا کلیک کنیدعلیپور پيرامون رویکرد حبیب بن مظاهر بیان کرد: وقتی حبیب بن مظاهر شرایط را اینگونه دید با اجازه «امام حسین (ع)» به سوی قبیله خود یعنی بنی سعد رفت و از آنان کمک خواست این قبیله نیز قبول کردند تا «امام حسین (ع)» را یاری دهند، اما درمیانه راه لشگر عمربن سعد مقابل این قبیله ایستاد و شروع به جنگ با آنان کرد.
وی به اضافه شدن تعداد دشمنان «امام حسین (ع)» با نزديك شدن به روز عاشورا اشاره و تاکید کرد: هرچه زمان به سوی روز عاشورا نزدیک میشود تعداد لشکر دشمنى كه در برابر «امام حسین (ع)» ایستاده است بیشتر میشود.
اين کارشناس علوم قرآنی به نامگذاری روز ششم ماه محرم به عنوان «قاسم بن حسن (ع)» اشاره و گفت: «قاسم بن حسن (ع)» پسر «امام حسن مجتبی (ع)» هستند، ایشان در روز عاشورا به شهادت رسیدند، اما تلاش ايشان برای دفاع از، ولی و امام زمانشان پیامهای بزرگی را برای جامعه در بر دارد.
وی به وقايع شب عاشورا اشاره و بیان کرد: در شب عاشورا «امام حسین (ع)» در جمع یاران و خاندان بنی هاشم سخنانی را ایراد کردند و تاکید داشتند كه فردا شهید خواهند شد و تمام یاران و خاندان بنی هاشم نیز به شهادت خواهند رسید در این میان حضرت «قاسم(ع)» نیز از «امام حسین (ع)» پرسیدند آبا من هم شهید خواهم شد؟ «سید الشهدا (ع)» با مهربانی خاصی بیان فرمودند: تو نیز به شهادت خواهی رسید.
علیپور در همین راستا ادامه داد: حضرت «قاسم(ع)» در روز عاشورا در شرایطی به میدان آمدند که بیشتر یاران «امام حسین (ع)» شهید شده بودند حضرت «قاسم (ع)» بعد از حضرت «علی اکبر (ع)» به میدان رفتند ايشان در ابتدا از عموی بزرگوارشان اجازه مبارزه با دشمن را خواستند، اما «امام حسین (ع)» اجازه ندادند.
وی به مستندات تاریخی روز عاشورا در صحراى كربلا اشاره و اظهار کرد: در کتاب «لهوف» سید بن طاووس پیرامون حضور حضرت «قاسم بن حسن (ع)» در میدان کربلا و شهادت ایشان آمده است: «پسری که صورتش همچون ماه تابان میدرخشید از خیمهها بیرون آمد، اما در جنگ توسط یکی از دشمنان از ناحیه سر مورد اصابت شمشیر قرار گرفت و سرش شکافته شد، ایشان در همین حال عموی بزرگوارشان «امام حسین (ع)» را صدا زدند، «سید الشهدا (ع)» سریعا خود را به او رساندند و ضربهای بر قاتل حضرت «قاسم (ع)» زدند و به دنبال این رویداد لشکر کوفه به سوی «امام حسین (ع)» حمله کردند».
این کارشناس علوم قرآنی ابراز کرد: پس از آنکه گرد و غبارها فرو نشست مشخص شد «امام حسین (ع)» نشستند و سر حضرت «قاسم (ع)» را بر سینه گذاشتند و گریه کردند، با شهادت این عضو جوان لشکر «سیدالشهدا (ع)»، «امام حسین (ع)» پیکر بی جان حضرت «قاسم (ع)» را به کنار سایر شهدای بنی هاشم بردند.
وی پیرامون الگوبرداری جوانان از ویژگیهای حضرت «قاسم بن حسن (ع)» بیان کرد: تاریخ از داشتن افرادی، چون حضرت «قاسم (ع)» به خود میبالد همین نوجوانان هستند که در مقابل داعش میایستند و از اسلام و اعتقاداتشان دفاع میکنند افرادی مانند شهید حججی از شهدای کربلا الگویبرداری کرد، آنها «سیدالشهدا (ع)» و «حضرت قاسم (ع)» را اسوه قرار دادند.
علیپور شهدایی همانند حضرت «قاسم (ع)» را از تاریخ سازان دنیا دانست و خاطرنشان کرد: حضرت «قاسم (ع)» الگوی ارزشمندی بودند. افرادی همانند حضرت «قاسم (ع)» بودند که تاریخ را ساختند، لذا ما باید توجه ویژهای در تربیت نوجوانان داشته باشیم و آنان را با سبک زندگی بزرگانی همچون «قاسم بن حسن (ع)» آشنا کنیم. بی شک اگر آموختن «قال الباقر» و «قال الصادق(ع)» در جامعه نهادینه شود و جهت دهی جوانان به این سو باشد، روزگار میتواند شاهد قاسمهای بیشتری باشد.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اخبار مذهبی ماه محرم قاسم بن حسن روز عاشورا امام حسین روز ششم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۴۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چند آموزه مهدوی در دعای عهد و ندبه ی امام صادق (ع)
، دعای ندبه و دعای عهد در شرایطی از امام صادق علیهالسلام نقل شد که جامعه مسلمین نیاز شدیدی نسبت به شناخت امام عصر عجل الله تعالی فرجه و معارف مهدوی داشتند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دعای ندبه و دعای عهد در شرایطی از امام صادق علیهالسلام نقل شد که جامعه مسلمین نیاز شدیدی نسبت به شناخت امام عصر عجل الله تعالی فرجه و معارف مهدوی داشتند؛ چرا که مردم آن دوران متأثر از افراد و جریاناتی بودند که با جعل کردن احادیث نبوی، خود را به دروغ همان منجیِ وعده داده شده میدانستند و سعی میکردند از رهگذر این جعل عنوان، برای خود جایگاه و یا حکومتی دست و پا کنند که اتفاقاً در فتنه خود به موفقیتهایی دست یافتند؛ مهمترین این جریانات هم عباسیان بودند که با جعل احادیث پیامبر، مهدی موعود را از نسل جدشان عباس عموی پیامبر معرفی کردند و به این ترتیب، صدها سال بر مسند قدرت نشستند. جالب اسامی که برای حکام خود انتخاب میکردند، کاملاً هدفمند بود که نمونههای آن را در اسامیای همچون منصور، مهدی، هادی، منتصر و مهتدیِ عباسی میبینیم.
دعای ندبه و مبازره امام صادق(ع) با مهدویت دروغین عباسیان و واقفیهاما دعای عهد را سید بن طاووس در مصباح الزائر، ابن مشهدی در المزار الکبیر، کفعمی در المصباح و البلد الامین و همچنین مجلسی در بحارالانوار و زاد المعاد نقل کردهاند. این امر سبب شده تا این دعا همواره بین شیعیان از اعتبار فراوانی برخوردار باشد. با نگاهی کلی به این دعای شریف در مییابیم امام صادق علیهالسلام آن را ذیل چند مقطع از دوران غیبت دستهبندی کردهاند که شامل 1. عصر غیبت 2. وقت رجعت 3. دوران قیام امام 4. عصر ظهور است.
آنچه مربوط به تبیین رفتاری در عصر غیبت است عبارتند از رساندن سلام به امام، تجدید عهد روزانه با امام، درخواست پیوستن درجرگه یاوران مهدی (عج)، سبقت گرفتن در تحقق اوامر ایشان، درخواست دیدار امام در عصر ظهور و درخواست گشایش امر ظهور است.
درباره مقطع رجعت، در فرازی از این دعا میخوانیم: «اللّٰهُمَّ إِنْ حالَ بَیْنِی وَبَیْنَهُ الْمَوْتُ الَّذِی جَعَلْتَهُ عَلَىٰ عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِیّاً فَأَخْرِجْنِی مِنْ قَبْرِی مُؤْتَزِراً کَفَنِی، شاهِراً سَیْفِی، مُجَرِّداً قَناتِی، مُلَبِّیاً دَعْوَةَ الدَّاعِی فِی الْحاضِرِ وَالْبادِی»؛ یعنی خدایا اگر بین من و او مرگی که بر بندگانت حتم و قطعی کردی حائل شد، کفن پوشیده از قبر مرا بیرون آور، با شمشیر از نیام برکشیده و نیزه برهنه، پاسخگو به دعوت آن دعوتکننده، در میان شهرنشین و بادیهنشین.»
درباره آنچه مربوط به قیام امام در بخش اول ظهور ایشان میخوانیم: «وَ اجْعَلْهُ اللّٰهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِکَ، وَناصِراً لِمَنْ لَایَجِدُ لَهُ ناصِراً غَیْرَکَ، وَمُجَدِّداً لِمَا عُطِّلَ مِنْ أَحْکامِ کِتابِکَ، وَمُشَیِّداً لِمَا وَرَدَ مِنْ أَعْلامِ دِینِکَ وَسُنَنِ نَبِیِّکَ صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وآلِهِ، وَاجْعَلْهُ اللّٰهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِنْ بَأْسِ الْمُعْتَدِینَ»؛ یعنی خدایا او را پناهگاهی قرار بده برای ستمدیدگان از بندگانت و یاور برای کسی که یاری برای خود جز تو نمییابد و تجدیدکننده آنچه از احکام کتابت تعطیل شده و محکمکننده آنچه از نشانههای دینت و روشهای پیامبرت (درود خدا بر او و خاندانش) رسیده است و او را قرار بده، خدایا، از آنان که از حمله متجاوزان، نگاهش داری.» در این فراز، پناهگاه بودن امام، نصرت ایشان نسبت به مؤمنان، تجدیدکننده احکام تعطیل شده و تحکیمکننده قلههای دین و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله مدنظر است.
اما درباره ویژگی امام در عصر ظهور در این فراز میخوانیم: «وَ اعْمُرِ اللّٰهُمَّ بِهِ بِلادَکَ، وَأَحْیِ بِهِ عِبادَکَ، فَإِنَّکَ قُلْتَ وَقَوْلُکَ الْحَقُّ: ﴿ظَهَرَ الْفَسٰادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمٰا کَسَبَتْ أَیْدِی النّٰاسِ﴾، فَأَظْهِرِ اللّٰهُمَّ لَنا وَلِیَّکَ وَابْنَ بِنْتِ نَبِیِّکَ الْمُسَمَّىٰ بِاسْمِ رَسُولِکَ، حَتَّىٰ لَایَظْفَرَ بِشَیْءٍ مِنَ الْباطِلِ إِلّا مَزَّقَهُ، وَیُحِقَّ الْحَقَّ وَیُحَقِّقَهُ»؛ خدایا به دست او سرزمینهایت را آباد کن و بندگانت را به وسیله او زنده فرما، به درستی که تو فرمودی و گفتهات حق است که: «در خشکی و دریا به سبب آنچه [از اعمال زشت] که مردم به دست خود مرتکب شدند تباهی و فتنه آشکار شده است»، خدایا ولیات و فرزند دختر پیامبرت که به نام رسولت نامیده شده، برای ما آشکار کن تا به چیزی از باطل دست نیابد، مگر آن را از هم بپاشد و حق را پابرجا و ثابت کند.»
عمران و آبادانی پهنه عالم در عصر ظهور و احیای بندگان از جهل و ضلالت توسط امام، دو نکته مهمی است که در این دعا دیده میشود و در سایر احادیث به آن اشاره شده است.
آبادانی زمین و احیای انسانها در عصر ظهوردر دعای ندبه، محوریت مهدویت با خوبان درگاه الهی است؛ به این صورت که امر مهدویت از انبیاء و اولیاء آغاز میشود، به ماجرا ائمه علیهمالسلام میرسد و از آنجا ختم به امام زمان عجلالله تعالی فرجه و ندبه و زاری به درگاه خداوند درباره غیبت ایشان و شوق دیدار امام میشود. بعد در انتهای این دعا از خداوند درخواست میکنیم اعمالمان را به واسطه امام عصر عجل الله تعالی فرجه مقبول کند.
انتهایپیام/